Atragerea sprijinului si crearea unor sisteme care sa permita schimbarea

Toti angajatii - de la toate nivelurile, nu numai cei de la varf - trebuie atrasi in efortul de schimbare, incepand cu operatiunile de diagnosticare in comun a problemelor. Este nevoie sa fi se spuna clar angajatilor care este rolul lor, si nu doar in cadrul procesului de schimbare, ci si in viitoarea organizatie. Este nevoie, totodata, sa fi se asigure posibilitatea de a-si dezvolta aptitudinile de care vor avea nevoie in noua organizatie. In plus, participarea lor la proces trebuie recompensata: liderii trebuie sa ofere stimulente angajatilor care sprijina actiunile de schimbare. Astfel, ei semnaleaza tuturor care sunt beneficiile schimbarii. Sprijinul larg primit de la membrii organizatiei creste daca liderii reusesc sa creeze mici victorii si apoi sa le sarbatoreasca. Realizarile tot mai importante in domeniul retelelor de calculatoare, internetul si intranetul, sistemele grafice de operare si multe altele, au schimbat pc-ul dintr-un instrument individual, intr-un instrument colectiv, care ajuta oamenii sa lucreze impreuna pentru a realiza task-uri in grup, intr-un mod cat mai eficient.

Cercetarile sociologice au aratat ca managerii isi pierd aproximativ 25%-50% din timpul lor in intalnirile de lucru. Intalnirile reprezinta deci, o parte substantiala a timpului managerului si din aceasta cauza, devine foarte importanta explorarea metodelor de luare eficienta a deciziilor. Factorii schimbarii. Exista doua categorii de factori care influenteaza schimbarea in cadrul organizatiei: factori externi si factori interni. Factori externi - care pot fi controlati in mai mica masura de catre manageri. Managerii firmelor trebuie sa raspunda la schimbarile care au loc pe piata: noile produse introduse de competitori, amplificarea publicitatii produselor noi, reducerile de preturi la diferite categorii de produse ori imbunatatirea serviciilor oferite clientilor care doresc sa cumpere produse mai ieftine si de o calitate mai buna. Schimbarile in tehnologie, prin introducerea computerelor si robotilor industriali, care permit solutionarea rapida a unor probleme complexe de productie si de management, contribuie la reducerea costurilor si imbunatatirea calitatii, reflectate pozitiv sub aspect financiar.