Cum se lucreaza in mozaic pentru ornamentarea relicvariilor

Vorbim si despre mozaicul de tevi de pene si de coji de oua. Mai este si o alta metoda de a lucra pe sticla — metoda placuta, frumoasa si pretioasa, cum nu-ti poti inchipui —, si care este o ramura din cele mai pline de cucernicie a artei noastre, atunci cand ornamentezi relicvariile sfante, si care cere un desen hotarat si facut tare iute: iar felul de a lucra este acesta: ia o bucata de sticla alba, dar sa nu bata in verde, foarte curata, fara basici de aer, si spal-o cu lesie si carbuni, frecind-o si limpezind-o cu apa curata; las-o apoi sa se usuce de la sine; dar, inainte de a o spala, taie-o de masura care-ti trebuie. Apoi, ia un albus de ou proaspat; cu o maturica foarte curata bate-l asa cum faci cu albusul pentru poleit cu aur: ca sa fie bine amestecat; si lasa-l sa se limpezeasca o noapte. Ia, apoi, o pensula de par de veverita si, cu albusul acesta de ou, uda cu pensula sticla, pe dosul ei, si cand este bine si deopotriva udata, ia o bucata de aur, care sa fie aur dens, adica fara stralucire; pune-o pe paleta de hartie si intinde-o cu grija pe sticla, acolo unde ai udat; si, cu putina vata foarte curata, apasa usor, pentru ca albusul de ou sa nu treaca peste aur; si-n felul acesta, pune aur pe toata sticla; las-o sa se usuce — nu la soare — timp de cateva zile. cand s-a uscat bine, ia o tablita bine lustruita, captusita cu panza neagra sau cu matase, si retrage-te in atelierul tau, unde nu te tulbura nimeni, si care sa aiba numai o fereastra acoperita, si la care fereastra iti vei aseza masa de lucru, ca pentru scris, in asa fel ca fereastra sa-ti bata deasupra capului, tu stind cu fata spre fereastra; iar sticla va fi intinsa pe panza cea neagra, la, apoi, un ac prins intr-un miner, ca si cum ar fi o pensula mica, de par de veverita, si care sa aiba varful foarte ascutit; si, chemind in ajutor pe dumnezeu, incepe sa desenezi usor cu acul acesta figura pe care vrei s-o faci; si fa ca primul desen sa se vada putin, caci nu se mai poate sterge niciodata; si tot asa, revenind mereu, dar usor, intareste desenul; apoi, mergi mai departe de parca ai lucra cu o pana; fiindca lucrarea aceasta nu se poate face decat cu varful. Si vrei sa vezi cat de usoara si de neobosita trebuie sa-ti fie mina? Caci umbra cea mai puternica pe care o poti face, este sa mergi cu varful acestui ac pana la sticla, si nu mai departe; iar pentru umbra mijlocie, sa nu treci de stratul de aur, care este asa de subtire; si nti trebuie sa lucrezi grabit, ci cu mare bucurie si placere.

Si iti dau sfatul acesta: o zi intreaga — inaintea aceleia in care vrei sa faci lucrarea aceasta —, tine mana legata la git sau la piept, pentru a se putea descarca bine de singe si de oboseala. Dupa ce ti-ai terminat desenul si vrei sa razui anumite fonduri, care de obicei se fac cu albastru ultramarin cu ulei, ia un condei de plumb si freaca peste aur, care se va curata de indata; si mergi apoi mai departe, cu multa bagare de seama, la contururile figurii. Dupa ce ai facut asa, ia mai multe culori frecate cu ulei, ca albastru ultramarin, negru, cocleala si lac; si de vrei sa faci vreun vesmint, sau partea lui sumeasa sa straluceasca in verde, pune verde; daca il vrei de lac, atunci pune lac. Daca il vrei negru, pune negru. Dar mai cu seama foloseste-te de negru, ca-ti reliefeaza figurile mai bine decat oricare alta culoare; iar figurile mici bate-le cu ceva tare fi drept, si indeasa-le in ipsos, pentru ca lucrarea sa iasa foarte neteda. Si-n felul acesta lucreaza-ti intreaga lucrare. Pentru ea foloseste-te, asadar, de tevi de pene taiate foarte marunt, ca meiul, si colorate dupa cum am spus.

Mai poti lucra mozaicul in felul urmator: ia cojile de oua, bine pisate si albe, si asterne-le peste figura desenata, si umple si lucreaza asa cum ar fi fost colorate; apoi, dupa ce ai colorat figura cu culori curate, din caseta, si legate cu putin albus de ou, incepe si coloreaza figura din loc in loc, cum ai face peste un strat de ipsos, numai cu culori de apa; iar, pe urma, cand s-a uscat, verniseaza la fel cum vernisezi celelalte lucrari pe panou. Pentru a colora aceste figuri, asa cum le faci pe zid, trebuie sa iei foite aurite, sau argintate, sau aur gros, sau argint gros batut; taie-l in bucati mici, si cu clestisorul ia bucatile acestea si intinde-le tot asa cum ai intins cojile de oua pisate, acolo unde fondul cere aur. Se ponte, de asemenea intinde pe fond cojile de oua albe, udind cu albus de ou batut. Din acela pe care-l folosesti cand nui aur pe sticla; uda din nou si pune aurul pe fond; lasa sa se usuce, si lustruieste-! Cu vata. Si aceasta iti este de ajuns pentru asa-zisa lucrare in mozaic, sau, daca vrei, greceasca.

* Notă: Cennino Cennini - Tratatul de pictura, Editura Meridiane, 1977