Elevul iti critica maestrul cu usurinta

Am atras deja atentia asupra faptului ca zbirciturile superficiale nu sunt intotdeauna rezultatul folosirii verniului, si ca se produc de fiecare data cand straturile interioare ale picturii raman moi, in timp ce la suprafata sunt uscate. Daca aplicam pe o panza un strat gros de ulei sicativ, el se va usca foarte rapid la suprafata; daca pictam in continuare cu alb de plumb peste acest strat, culoarea se va imbiba in curand si se va usca cu atat mai repede cu cat o parte din uleiul pe care il contine o va parasi pentru a se uni cti uleiul sicativ din stratul inferior. In aceasta situatie, daca atmosfera este destul de calda pentru ca culoarea sa se dilate, stratul de alb se va fisura. Pentru a evita acest lucru, trebuie sa avem grija sa nu ohosani decat cu culori care se usuca usor. Epoca noastra nu face exceptie de la aceasta regula, cu atat mai mult ru cat contradictiile caracterului lui maroger. Care-l duceau de la afirmatii peremptorii ia negatii descurajante. M-au derutat nu o data in decursul multor ani de prietenie.

Totusi nu numai ca el este acela care m-а. Indrumat pe calea cea buna, ci mi a dat si exemplul unei tenacitati care nu l-a parasit nici, atunci cand a avut de infruntat unele greutati. Datorita ei, viata sa apare in final ca o imbinare a unui entuziasm creator antrenant cu reflectia care, prin indoiala, te face sa reiei totul de la, capat si sa compari. Aceasta grija pentru adevar marcheaza intreaga sa opera, in legatura cu care uneori i s-a reprosat ca a sovait. Dimpotriva, in cartea sa the secret formula" and techniques of the master" - editata in 1856 — nu exista sovaiala si trebuie sa vedem in ea, prezentate cu o precizie didactica, ceea ce numim in limbaj stiintific "ipoteze de lucru". cat de pretioase si originale sunt! Fiecare dintre noi le va cantarisi va medita asupra lor.

Prin ele, va descoperi o cale pe care mai inainte o ignora. Atunci, propria sa cercetare o va impinge mai departe pe aceea a precursorului. Cele cateva pasaje traduse aici mai jos na trebuie sa ne faca sa uitam ca aceasta carte ar merita sa fie citita. In intregime, in introducere, maroger ne prezinta situatia problemei la inceputul cercetarilor sale si cauzele anumitor erori strecurate in concluziile care se trageau pe vremea aceea din examinarea tablourilor. Cercetarile inele au inceput in anul 1920. Eram foarte tanar, cand am avut norocul sa-l intalnesc pe louis anquetin, un artist de viitor si unul dintre cei mai captivanti desenatori ai timpului sau. Fusese prietenul si sfatuitorul lui degas, lautrec, rcnoir si al multor altora.

Aptitudinile si vastele sale cunostinte in domeniul desenului si anatomiei i-au facut pe unii sa vorbeasca adeseori de el ca de un Michelangelo francez. Dar el intelesese ca pictorii din vremea sa pierdusera intr-un fel sau altul cheia marii picturi si, inca tanar fiind, a abandonat cariera de artist, pentru a se consacra studiului tehnicii picturale. Ca studiat cu perseverenta opera marilor maestri, nu pentru a-i imita, ci pentru a incerca sa le descopere tehnicile. Idolii lui erau, mai ales, in realitate, noi dam textul original pe care am avut norocul sa-l posedam. Maroger a scris in limba francezii, iar numai versiunea engleza a lui eleanor beckham a fost publicata (the studio l’ublications, ing. New york and london).

* Notă: Havel, Marc - Tehnica tabloului, Editura Meridiane, 1980