Ottorino Respighi Unul Din Compozitorii italieni Din Epoca Moderna

Nascut in orasul Bologna in anul 1879, compozitorul Italian ottorino respighi si-a inceput educatia muzicala la conservatorul din acest vechi centru al culturii muzicale italiene, •unde a studiat compozitia cu giuseppe martucci (1856—1909). Ulterior, el s-a simtit puternic atras spre cele doua mari centre ale muzicii europene. Usia si germania. In germania a fost •elevul compozitorului max bruch, iar la Petersburg, unde a stat un timp ca membru in orchestra operei, a devenit elevul stralucitului compozitor clasic rus si pedagog, rimski-korsakov, •care l-a initiat in arta coloritului orchestral. Ca inceputul carierei sale, el s-a bizuit intr-o oarecare masura pe unele procedee ale muzicii clasice si romantice germane. Ontactul cu maestrul sau rimski-korsakov i-a relevat insa valoarea universala a creatiilor muzicale faurite pe temeiul traditiilor nationale. Alauzindu-se dupa principiul realist al valorificarii si dezvoltarii traditiei muzicale nationale, principiu ilustrat in mod stralucit de grupul celor cinci mari clasici rusi, respighi se afirma ca unul din compozitorii italieni din epoca moderna, care a nazuit sa readuca muzica Italiana la vechile ei izvoare populare.

Ucrarile sale vadesc nu numai cautarea unui limbaj specific popular, dar chiar continutul lor este exprimat in formele vechi muzicale, creatii ale gloriosului trecut muzical al italiei. Odul acestor principii estetice care-l apropie pe respighi de marii sai maestri rusi sunt lucrari ca: trei preludii pe o melodie gregoriana (pian), concertul gregorian pentru vioara, concertul in mod mixolidian pentru pian si orchestra, cvartetul in stil doric, variatii pentru orchestra de coarde pe o veche tema populara, arii si dansuri vechi italiene etc. In dorinta de a contribui la intelegerea muzicii simfonice de catre masele largi, respighi a compus celebrele sale poeme simfonice. Intinile romei, pinii romei si serbarile romane de un caracter programatic si descriptiv. E aceeasi linie a democratizarii muzicii, trebuie semnalata activitatea muzicologica a lui respighi, autor de carti de initiere muzicala printre care citam. Rfeo, initierea muzicala, istoria muzicii. Rebuie subliniat ca pe alocuri, creatia lui respighi prezinta armonii si efecte orches trale tipice impresionismului precum si unele procedee naturaliste, care apar insa ca neescntiale si incidentale, fata de orientarea generala populara si realista a creatiei sale.

* Notă: Pricope, Eugen - Ghid De Concert, 1977